LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. ADAMA MICKIEWICZA W OPOLU LUBELSKIM

Archiwum:

Warsztaty ekologiczne

W dniach 30 maja - 2 czerwca 2011 klasa Ib uczestniczyła w warsztatach ekologicznych na terenie Poleskiego Parku Narodowego. W zajęciach uczestniczyło 21 uczniów naszej klasy. Zajęcia przygotowała i prowadziła p. prof. Barbara Cyrkler. Towarzyszyła nam również nasza wychowawczyni p.prof. Renata Jackowska.

Dzień pierwszy – wtorek – rozpoczęliśmy od wizyty w Urszulinie. W siedzibie dyrekcji Poleskiego Parku Narodowego mieliśmy okazję poznać tajniki struktury i funkcjonowania torfowisk. Zwiedziliśmy ośrodek ochrony żółwia błotnego, podziwialiśmy małe żółwiku przygotowane do wypuszczenia do środowiska naturalnego . Następnie udaliśmy się do kol. Łomnica, gdzie rozpoczyna się ścieżka przyrodnicza „Dąb Dominik” mieliśmy okazję przejść ścieżkę po trasie dla grup specjalistycznych!!! Pomimo mnóstwa komarów i nie tylko wszyscy byli bardzo zadowoleni. Poznaliśmy ekosystemy torfowiskowe, ich faunę i florę, zbiorowiska i zespoły leśne PPN. Ścieżka prowadzi przez różne typy lasów (grąd wysoki i niski, ols kępowo-dolinkowy, bór bagienny) do będącego w ostatniej fazie zarastania dystroficznego jeziora Moszne. Szczególnym elementem ścieżki jest torfowisko przejściowe wytworzone na ple zwanym tutaj spleją. Występują tu rzadkie i interesujące rośliny borealne np. wierzba lapońska i borówkolistna, brzoza niska, rosiczka okrągłolistna oraz modrzewnica zwyczajna i bagno zwyczajne. Wyprawa do krainy torfowisk była bardzo ciekawa. Po raz pierwszy mieliśmy okazję poznać torfowiska inaczej niż tylko z książki czy wykładu na lekcji.

Następnie udaliśmy się na miejsce docelowe naszych warsztatów- jezioro Zagłębocze. Po zakwaterowaniu w domkach mieliśmy grilla, a wieczorem zabawy integracyjne.

Kolejny dzień – 1 czerwca- rozpoczęliśmy wędrówką wokół jeziora. W towarzystwie pięknej pogody i przyrody podziwialiśmy i poznaliśmy ekosystem jeziora z całym bogactwem flory i fauny. W czasie poobiednich zajęć uczyliśmy się rozpoznawać pospolite gatunki roślin zielnych. Po takich zajęciach przygotowanie w czasie wakacji zielnika będzie bardzo łatwe. Następnie podzieleni na grupy oznaczaliśmy czystość powietrza za pomocą skali porostowej, oznaczaliśmy wybrane gatunki roślin, określaliśmy ich cechy morfologiczne, liczebność, zagęszczenie i rozmieszczenie.

Z okazji Dnia Dziecka popołudnie było bardzo rekreacyjne. Kąpiel słoneczna, zabawy integracyjne i badania flory jeziora ( czyt. kąpiel w jeziorze).

Wieczorem zrelaksowani i wypoczęci powróciliśmy do nauki. Dzięki wspaniałej terenowej wersji „tablicy interaktywnej” obejrzeliśmy prezentacje dotyczące ekosystemu lasu, jeziora, pospolitych roślin zielnych przygotowane przez Agatę, Kasie i Sarę. Hitem była prezentacja Michała – Poleski Park Narodowych w wersji angielskiej.

Czwartek – ostatni dzień naszego pobytu nad jeziorem . Po śniadaniu test z języka angielskiego. Trudny, ale doskonale rozwijający zasób naszego słownictwa. Pozostały do wyjazdu czas przeznaczyliśmy na kolejne wspólne zabawy. Żal było wracać do domu. Biologia i angielski nad jeziorem – marzenie wszystkich uczniów!!!!

Mamy nadzieję, że za rok uda nam się powtórzyć ten wyjazd!!!